Školské kóty


















V Sasku začal nový školní rok. Při té příležitosti byly zveřejněny počty letošních prvňáků v té které škole. Je to docela použitelný ukazatel toho, o jak velké společnosti to léta píšu a uvažuju. Nuže, na základní škole Michała Hórnika ve Worklecích přibylo v prvním ročníku 14 chlapců a 8 dívek. V chrósćické základce Jurije Chěžky přivítali 17 nováčků. V Ralbicích mají 33 prvňáků, rozdělili je do dvou tříd. V Pančicích-Kukowě ve škole Jakuba Barta-Ćišinského přijali 26 nových dětí, rovněž zde je rozdělili do dvou tříd. Lužickosrbská základní škola v Budyšíně má 37 nových dětí, také rozdělených do dvou tříd (a v jejich rámci do tří skupin podle konceptu 2plus). No a škola Dr. Marji Grólmusec v Radworu přijala 35 nových dětí, z toho 22 půjde do německé třídy a 13 do lužickosrbské. Pokud dobře počítám, nastoupilo letos do lužickosrbských prvních tříd úhrnem pouhých 146 dětí, které mají lužickou srbštinu jako mateřský jazyk (německé třídy vynechávám, u budyšínské základní školy, kde je jasné a vlastně i přiznané dělením podle 2plus, že nemohou být všechny děti mateřskojazyčné, bohužel nevím podrobnější diferenciace, a tak počítám vše). Jsou to strašlivé počty – a to jde o srbskou Horní Lužici, tedy tu jazykově vybavenější; v Dolní Lužici bude situace horší.

Zveřejněno bylo také číslo z vyššího školského stupně: budyšínské Lužickosrbské gymnázium má v prvním ročníku 59 nováčků, z nich jen 26 má lužickou srbštinu jako mateřský jazyk, zbylých 33 absolvuje výuku v modelu 2plus (nemělo by to tak být, ale účast v tomto modelu vzdělávání nakonec znamená jenom malou kompetentnost v lužické srbštině).

Do třetice zpráva z univerzitního školství: na kolejích univerzit v Drážďanech a Lipsku bylo až dosud zvykem, že mají své lužickosrbské poschodí (serbsku studentsku etažu), kde bydlí většina lužickosrbských studentů, kteří ve městě studují. A ti, co tam nebydlí, tam aspoň docházejí na party či na oslavu lužickosrbských svátků. Kolejní poschodí v podstatě vždycky tvořila centrum lužickosrbského studentského života v obou městech. Avšak od letoška je drážďanská kolej rozpuštěna – poslední student se již odstěhoval. Přitom společné lužickosrbské bydlení v Drážďanech mělo tradici od konce druhé světové války. Studenti nejprve bydleli na Bergstrasse (Hórska hasa), potom na Wundtově ulici, potom na Petersburgově, od roku 2012 byli přestěhováni na Zellescher Weg (
Celeskou). Studenti se nyní museli vystěhovat, protože překročili maximální možnou dobu studia – a noví lužickosrbští obyvatelé se nenašli. A tak byla uspořádána aspoň party na rozloučenou, na kterou se sjelo na sto někdejších místních obyvatel…
Zato v Budyšíně byla za účasti ministra školství Christiana Piwarze (CDU) otevřena Lužickosrbská jazyková škola (Serbska rěčna šula), která ve třech kurzech poskytuje 45 míst učitelům, vychovatelům a úředním spolupracovníkům. „Kurzy jsou prozatím obsazeny jen z poloviny,“ uvedl při otevření školy odpovědný lužickosrbský činovník saského Zemského školského úřadu (LaSuB) Bosćij Handrik.

Vlastně je těžko to komentovat a hořce se přitom nesmát nebo rovnou nebrečet – protože ta druhá polovina dávno mohla být obsazena český učiteli, kdyby o ně v srbské Lužici skutečně měli zájem. Pravda, pan Handrik se dlouhodobě snaží vytvářet dojem, že něco se v tomto směru děje;například devětadvacátého října 2019 tvrdil 
Serbskich Nowinach v interview s redaktorkou Milenkou Rječcynou, že „od roku 2016 máme plán nabírat do Lužice učitele z České republiky. Bohužel dosavadní opatření nebyla úspěšná. Proto je důležité v Česku o Lužici a dvojjazyčném vzdělávání informovat výrazněji. Navázal jsem kontakty se všemi učitelskými ústavy v Česku. S univerzitami v Praze, Plzni a Ústí nad Labem vznikly konkrétní projekty. Domluvili jsme se, že přivezeme studenty učitelství na exkurze. Ti první z Plzně přijedou příští týden na čtyři dny. K tomuto zájezdu sice skutečně došlo a byl patřičně mediálně vytěžen  referovala o něm média lužickosrbská, saská, ba i česká (Deník Metro využil zprávu ČTK)  leč vzhledem k tomu, že hlavní potíží celého tohoto projektu není tuzemský nezájem, nýbrž saská školská byrokracie, se z těchto polí ještě dlouho neurodí.

Zatím platí, že v představách úředníků zodpovědných za lužickosrbské školství platí rovnice, že m
ísto Slovanů je jednodušší naučit lužickosrbsky Němce. A tak nedá se nic dělat, je třeba být úplně otevřený: lužickosrbská školská politika je pravé peklo, je to aktuálně nejlepší germanizační prostředek, který má německý stát k dispozici, a to se ani sám nemusí snažit a může vše nechat na Lužických Srbech. Vždyť posuďte sami: dětí ubývá, schopnosti absolventů 2plus jsou bídné (ačkoli po dvaceti letech trvání projektu mělo dle  všech optimistických prognóz být po základních problémech; tedy kompetentních mluvčích mělo přibývat a být jich dostatek, aby například byli schopni pokrýt podstatné pracovní pozice v lužickosrbské společnosti bez výpomoci cizinců), univerzitní studenti se zájmem o tradici zmizeli, učitelé chybějí, kam se podíváte, a o ty se zájmem pomoct je pramalá touha. To už je systémová sabotáž, nic jiného.

(Sloupek vyšel původně jako status na facebookové stránce Společnosti přátel Lužice, později byl uveřejněn jako sloupek v Česko-lužickém věstníku 11–12/2019, jenž vyšel v únoru 2020. V témže měsíci jsem zde tento text i oproti vydání v časopise doplnil o nové informace, tím ho považuji za definitivní.) 

Komentáře

Oblíbené příspěvky